Thursday, February 10, 2011

The Dave Brubeck Octet

Session 1948-01
The Dave Brubeck Octet:  
Dick Collins (trumpet) Bob Collins (trombone) Paul Desmond (alto saxophone) Dave Van Kriedt (tenor saxophone) Bill Smith (baritone saxophone, clarinet) Dave Brubeck (piano, arranger -2) Jack Weeks (bass) Cal Tjader (drums) Jimmy Lyons (narration -1)
NBC audition, San Francisco, California, 1948

Playland-at-the-beach -2                 Fantasy EP-4019, Fantasy 3-16, Fantasy 3-239
How High The Moon -1                    Fantasy EP-4019, Fantasy 3-16, Fantasy 3-239

All titles on Original Jazz Classics OJC-101, OJCCD-101-2, Fantasy/Metronome (G) 0902 044, Fantasy/Metronome (G) 411 40.5, Definitive DRCD 11234.

Cal Tjader made his recording debut as a drummer, in 1948 - not in 1946, as the credits of the Fantasy LPs and CDs suggest, and the entries in all discographies. In a down beat interview in 1966, Tjader stated he joined the Dave Brubeck Octet in 1948 and Joe Dodge was the drummer before him. So Dodge plays on all tracks of the 1946 and 1947 sessions of the Brubeck Octet except the two listed above. All discographical sources, however, still list Tjader for all sessions.

The Brubeck Octet was more or less an experimental rehearsal band founded to merge jazz with the compositional methods several members had learned during their studies with French composer Darius Milhaud at UCLA. Milhaud was seriously interested in jazz and Latin American music and wrote several works reflecting this, the most famous perhaps being his ballett score La Création du monde

This music was initially released on 10-inch LP and later re-issued on a 12-inch LP together with the 1950 sessions, which was made available on CD in the Original Jazz Classics series. 




Die erste Plattenaufnahme in seiner Karriere machte Tjader als Schlagzeuger, und zwar erst 1948 - nicht schon 1946, wie die Besetzungs- und Aufnahmedaten der LPs und CDs und Discographien schreiben. In einem Interview mit der Zeitschrift down beat sagte Tjader 1966, er wäre dem Brubeck Octet erst 1948 beigetreten, als Nachfolger von Joe Dodge, der folgerichtig der Schlagzeuger der anderen Titel von 1946 und 1947 ist, auch wenn alle Credits und Discographien ihn nicht erwähnen. 


Das Brubeck Octet war mehr oder weniger eine Rehearsal Band, gegründet von Kompositionsstudenten des französischen Komponisten Darius Milhaud am UCLA, die ihre neuen Möglichkeiten mit Jazz verbinden wollten. Milhaud war sehr an Jazz und lateinamerikanischer Musik interessiert, was sich in zahlreichen Kompositionen niederschlug; die Ballettmusik La Création du Monde ist vielleicht die bekannteste.  


Die Aufnahmen wurden zuerst auf einer 25 cm LP veröffentlicht, allerdings erst nach denen der nächsten Session des Octet von 1950, und mit diesen zusammen auf einer 30cm LP, die in der Serie Original Jazz Classics als CD erschien und noch erhältlich ist:  







No comments:

Post a Comment