Sunday, February 13, 2011

The Dave Brubeck Trio

Session 1949-03
- Dave Brubeck Trio -: Dave Brubeck (piano) Ron Crotty (bass) Cal Tjader (drums)
Sound Recorders, San Francisco, California, September 1949

COR-551 Blue Moon       Coronet 104, Fantasy 505, Fantasy 4001, Fantasy 3-2 
COR-552 Tea For Two   Coronet 104, Fantasy 505, Fantasy 4001, Fantasy 3-2
COR-553 Indiana             Coronet 103, Fantasy 504, Fantasy 3-1, Columbia C4K 52945
COR-554 Laura               Coronet 103, Fantasy 504, Fantasy 3-1

All titles also on Fantasy 3-204, Fantasy FCD-24726-2, Jazz Hour JHR 73616.
Note: The Coronet matrix numbers were kept for the Fantasy pressings.



For a working band, the Dave Brubeck Octet was too costly. A piano trio was the practical solution, Tjader still on drums exclusively. The session was held using a new brand of tape recorder, one of the latest inventions back then, but it kept malfunctioning - thirty minutes before closing time the engineers gave in and switched back to old falshioned disc reocorders, which meant the trio had to record the four tracks scheduled under enormous strain - one take only for each piece. The rest is history. The results were fine, and the Weiss brothers, who ran the studio and pressing plant, later bought the masters from the small but unsuccessful Coronet label and used them and the next recordings of the trio as starting point for their own Fantasy label. 
The trio already displayed some of the features Brubeck later became notorious for, especially ununsual arrangements and rhythmic ideas - Tjader sure had his part in developping these. His own arrangements in the years to come lean towards a similar direction. You will never hear a more original arrangement of Blue Moon or Tea For Two ... unusual chord substitutions abound, inspired by Brubeck's studies with Milhaud.
These tracks have seen numerous reissues over the years, from 78 rpm shellac records to 45 rpm singles, EPs, ten inch and 12 inch LPs to CDs - the one linked below has the complete recordings of the trio.  







Das Octet hatte nur wenige Auftritte - als Brubeck einen als Trio angeboten bekam, sagte er zu und nahm Bassist und Schlagzeuger des Octet, Crotty und Tjader. Wegen der Popularität an der Westküste wurde eine erste Plattensession für das kleine Label Coronet augemacht, in den Studios der Brüder Max und Sol Weiss. Sie wollten eine brandneue Erfindung auspobieren, ein Tonbandmaschine der Firma Ampex, aber es gab ständig Fehlfunktionen. Nach zweieinhalb Stunden gaben sie auf und warfen eine der herkömmlichen Plattenschneidemaschinen an - das Trio musste die vier geplanten Titel in der verbleibenden halben Stunde aufnehmen - mit nur einem Take pro Nummer. 
Coronet wurde bald geschlossen, aber die Nachfrage nach den Platten des Trios blieb - die Brüder Weiss beschlossen, die Rechte zu kaufen und ihr eigenes Label Fantasy zu gründen ... Brubeck und später Tjader wurden die ersten Stars der Firma. 
Alles, was Brubecks Stil ausmacht, ist hier schon zu hören - ausgefallene Arrangements (so verrückt hat sonst niemand Blue Moon oder Tea For Two gespielt) und jede Menge ungewöhnlicher Akkordsubstitutionen, von Brubecks Studien bei Darius Milhaud inspiriert.

Die erst auf Schellckplatten veröffentlichten Titel wurden auch auf EPs, drei 25 cm LPs und noch später zwei 30 cm LPs gepresst, und sind komplett auf der nachstehenden CD, die wie die LPs Distinctive Rhythm Instrumentals betitelt ist.


No comments:

Post a Comment